thrive logo







Tips omgaan met stress

Tips stress

Een beetje spanning is vaak nuttig. Het zorgt ervoor dat je goed oplet en snel kan reageren. Zoals bij een presentatie of examen zijn de meeste mensen gespannen, dat is normaal. Na een spannende situatie verdwijnt de spanning en herstellen lichaam en geest. Als er teveel van je wordt gevraagd of je weinig steun uit je omgeving ervaart, kunnen deze situaties voor extra spanningen zorgen waarbij je het gevoel krijgt constant gestresst te zijn.

Hierbij een aantal tips om dit tegen te kunnen gaan:

 

  • Bij stress helpt het om op een rij te zetten wat bij je spanning geeft en wat je juist energie geeft. Daarna kan je mogelijke oplossingen bedenken. De dingen die je spanningen geven lossen zich namelijk meestal niet vanzelf op.
  • Bedenk hoe jij jouw omstandigheden (in je relatie, gezin, werk, gezondheid) kunt verbeteren, zodat ze minder spanning geven.
  • Bedenk wat je zelf kunt doen door je manier van leven anders te organiseren. Kijk bijvoorbeeld of je taken kunt verdelen of om hulp kan vragen.
  • Soms kan het helpen afspraken te maken en sommige verplichtingen te laten vallen en deze aan iemand anders over te dragen.
  • Blijf goed voor jezelf zorgen. Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Blijf gezond eten en probeer te blijven bewegen. Het helpt om minder te piekeren en je somber te voelen.
  • Probeer alcohol te vermijden. Dit kan tijdelijke ontspanning geven, maar kan op lange termijn de problemen verergeren
  • Zorg voor ontspanningsmomenten. Met ontspanning onderbreek je de stressreactie van het lichaam. Hiermee geef jij je lichaam de tijd om zich te herstellen. Ontspannen betekent dat je momenten inbouwt in je dagelijks leven waarop je niet bezig bent met dagelijkse taken.
  • Praat erover met iemand anders, dit kan helpen je de situatie te laten begrijpen en de gebeurtenissen te verwerken.